Educa't



Què són les xarxes socials?

 

DEFINICIÓ DEL TERME


  • Les xarxes socials a Internet són comunitats virtuals on els seus usuaris interactuen amb persones de tot el món amb els que troben gustos o interessos en comú. Funcionen com una plataforma de comunicacions que permet connectar gent que es coneix o que desitja conèixer-se, i que els permet centralitzar recursos, com fotos i vídeos, en un lloc fàcil d'accedir i administrat pels usuaris mateixos (Requena, 2001).

 

  • Les xarxes socials es basen en gran mesura damunt la teoria coneguda com sis graus de separació, inicialment proposada el 1929 per l'escriptor hongarès Frigyes Karinthy. Segons aquesta teoria totes les persones del món estam contactats entre si amb un màxim de sis persones com a intermediaris en la cadena. Això fa que el nombre de persones conegudes a la cadena creixi exponencialment conforme el nombre de connexions que estableix, i només es necessita un nombre petit d'aquestes connexions per formar una xarxa que connecti a tota la població humana. En aquesta línia, és possible el fer-li arribar un missatge a qualsevol persona al món (Requena, 2001).




  • Els serveis de xarxes socials permeten connectar-se a qualsevol hora amb persones d’arreu del món. Possibiliten crear grups d’aprenentatge entre iguals i d’interessos professionals. Qui les sàpiga utilitzar al seu favor tindrà avantatge en la cerca d’informació  la gestió del coneixement i a l’hora de compartir  idees i experiències amb persones afins en una societat canviant (Requena, 2001).


XARXA

  • La xarxa social ha actualitzat el seu significat en els darrers anys, ja que va començar a utilitzar-se el terme per definir als llocs d'Internet que promouen les comunitats virtuals d'acord a interessos. MySpace i Facebook són dues d'aquestes xarxes socials que apleguen milions d'usuaris, els quals poden intercanviar missatges i arxius amb altres membres de la xarxa (Anónimo, 2008-2015).



LA SOCIETAT

  • El 78% dels adolescents espanyols de 12 a 17 anys utilitza les xarxes socials, així podem afirmar que les xarxes socials s’han posat molt per davant d’altres mitjans de comunicació, al menys entre joves, com pot ser els diaris o la radio. És cert que s’ha dit que aquests nins es tornen adicctes però segons un estudi realitzat el 80% d’aquests declara que la seva preferència és sortir amb els amics (Hidalgo, 2014).


  • Les xarxes socials li estan donant un gir a la manera de relacionar-se els uns amb els altres, com també ha impulsat el mercadeig i la publicitat de les empreses. És veritat, que les xarxes socials són de gran ajuda per a persones i empreses, però també, és necessari esmentar que cal ser responsables en utilitzar una d'aquestes eines, perquè el que estem publicant el puede veure tothom.

  • Fa alguns anys la comunicació amb un altre país era molt difícil, avui dia, podem contactar amb persones que es troba a l'altra banda del món (Hidalgo, 2014).


 

REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES

 

Vuit de cada 10 adolescents utilitza les xarxes socials. (2013, Julio 06). El periódico. Disponible desde

https://www.elperiodico.cat/ca/noticias/societat/print-370270.shtml

Red Social. (n.d). En Definición.DE. Disponible desde https://definicion.de/red-social/#ixzz3zg1fq844


Requena Santos, F. (2001). El concepto de red social (Tesis, Málaga). Retrieved from https://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_048_08.pdf.


Hidalgo, C. (2014, Julio 24). Influencia de las redes sociales en la sociedad. Ocio y cultura. Disponible desde https://es.blastingnews.com/ocio-cultura/2014/07/influencia-de-las-redes-sociales-en-la-sociedad-00113658.html